عملکرد سیستم ایمنی آسانسور و اجزای آن

خانه    بلاگ    عملکرد سیستم ایمنی آسانسور و اجزای آن

در زمان خرید و استفاده از آسانسور یکی از نکاتی که نباید فراموش شود توجه عملکرد سیستم ایمنی آسانسور و اجزای آن می باشد. این مسئله علاوه بر جلوگیری از وارد شدن صدمات جانی، از خسارات مالی نیز جلوگیری می کند. به همین دلیل در ادامه این مقاله می خواهیم به همین موضوع مهم بپردازیم پس با اسکاد لیفت همراه باشید.

معنای سیستم ایمنی آسانسور چیست؟


سیستم ایمنی آسانسور همانطور که از نامش نیز مشخص است عبارت است از تامین ایمنی آسانسور و کنترل حرکتی ایمن و بی خطر برای حمل و نقل مسافران و جلوگیری از بروز هر گونه خطر و حادثه. با وجود این سیستم در صورتی که در طول سفر و حمل و نقل مسافران، مشکلی به وجود بیاید کابین آسانسور متوقف می شود.

هر آسانسوری مجهز به ترمز اصلی می باشد. زمانی که با آسانسور از طبقه ای به طبقه ای دیگر می رویم، وظیفه ترمز اصلی آسانسور توقف کابین می باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که علمکردی صحیح و اصولی داشته باشد.

ترمز آسانسور که با نام پاراشوت نیز شناخته می شود بر روی یوک کابین آسانسور نصب می شود. پاراشوت باعث می شود اطمینان خاطر بیشتری در زمان استفاده از آسانسور ساختمان های بلند داشته باشیم و سلامتی ما و سایر مسافران به کمک آن تامین شود.

با سیستم ایمنی آسانسور آشنا شوید.


هر آسانسور از اجزای مختلفی تشکیل شده است و باید به سیستم ایمنی مجهز باشد. سیستم ایمنی یا پاراشوت در واقع ترمز اضطراری است که در زمان هایی که سرعت آسانسور بیش از اندازه شود فعال خواهد شد و به صورت مکانیکی سرعت آسانسور را کاهش می دهد.

نکته جالبی که در این سیستم وجود دارد این است که در زمان هایی که برق قطع می باشد نیز به فعالیت خود ادامه می دهد و اختلالی در عملکرد آن به وجود نمی آید.

در صورت وجود هر گونه اختلال، پاره شدن و آسیب دیدن سیم بکسل آسانسور یا افزایش غیر عادی سرعت کابین به طرف پایین باعث قطع شدن جریان و عملکرد پاراشوت می شود و در این شرایط کابین متوقف خواهد شد. علاوه بر آن برای افزایش ایمنی آسانسور از ضربه گیر استفاده می شود.

در شرایطی که کابین یا وزنه تعادل آسانسور از حد مشخص شده در داخل چاهک آسانسور عبور کرده باشد و این احتمال باشد که با کف چاهک برخورد نماید، ضربه گیر ها مانع از بروز حادثه می شوند.

نحوه عملکرد سیستم ایمنی آسانسور چگونه است؟

پاراشوت یا ترمز اضطراری می تواند ۳ حالت داشته باشد که عبارتند از:

 

  • دو کفشک ترمز متحرک
  • یک کفشک ترمز ثابت و یک رولر
  • یک کفشک ترمز ثابت و دو رولر

کفشک آسانسور به صورت همزمان حرکت می کند تا وقتی که به یک یا چند نقطه معین شده وصل شود. به وسیله اصطکاک بین سطح کفشک های ترمز و ریل راهنمای آسانسور، نیروی ترمز به وجود می آید. طبق استاندارد هایی که وجود دارد شتاب کند شونده در پاراشوت های تدریجی باید عددی بین ۲/۰ تا ۱ باشد تا شوک کمتری به مسافران و کابین وارد شود. در صورتی که شتاب کند شونده بیشتر از عدد ۱ باشد، ترمز خیلی سریع اتفاق می افتد و شوک زیادی را در زمان ترمز به کابین وارد می کند.

در صورتی که شتاب کند شونده کمتر از عدد ۲/۰ باشد نیروی خیلی کمی به ریل آسانسور وارد می شود که در این شرایط کابین باید مسافت بیشتری را روی ریل راهنما بلغزد و یا این امکان وجود دارد که به خاطر کافی نبودن نیروی ترمز، به قسمت کف چاهک آسانسور برخورد نماید.

پایین ترین قسمت آسانسور چاهک یا چاله آسانسور نام دارد که دارای قطعات زیادی می باشد. به عنوان مثال ضربه گیر های کابین آسانسور و ضربه گیر های وزنه تعادل از جمله قطعاتی هستند که در این قسمت از آسانسور قرار دارند. معمولا از پلی اورتان ساخته می شوند و دارای دو نوع فنری یا هیدرولیک می باشند. در صورتی که کابین آسانسور بیش از حد پایین بیاید با ضربه گیر ها برخورد می کند و تا حدی فشار و سرعت آسانسور مهار می شود. اگر آسانسور از نوع هیدرولیک باشد در چاهک آن علاوه بر ضربه گیر، جک، فلنج و لوله های هیدرولیک نیز وجود دارند.

در صورتی که در این زمینه هر گونه سوالی دارید می توانید با ما تماس گرفته و از کارشناسان ما در اسکاد لیفت راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

ضربه گیر های آسانسور چگونه نصب می شوند؟

برای نصب ضربه گیر های آسانسور می توان از دو روش زیر استفاده کرد:

  • زیر کابین و قاب وزنه فیکس و ثابت شوند.
  • روی سکوهای ضربه گیر کف چاه آسانسور نصب بشوند.

در بیشتر موارد سکوهای ضربه گیر از جنس بتون هستند و در صورتی که به صورت استاندارد و با روش صحیح اجرا شوند، مقاومت و ایستایی زیادی خواهند داشت. در صورتی که نتوان سکوهای بتونی را اجرا کرد میتوان از سکوهای ضربه گیر پرتابل استفاده کرد. این سکوهای پرتابل از تیر آهن، ناودانی و پلیت ساخته می شوند.

 

سیستم نجات اضطراری آسانسور چگونه کار می کند؟

یکی از مواردی که باعث ترس از آسانسور می شود این است که در زمان حرکت کابین برق شود و در آسانسور گیر بیفتیم. در این شرایط برای به حرکت در آوردن کابین ترمز مکانیکی آسانسور به وسیله اهرم باز می شود و چرخ دستی یا فلاویل موتور آسانسور گردانده می شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های بهتری به وجود آمده است که قطع شدن برق را تشخیص می دهند و سپس با دعوت مسافران به آرامش، کابین آسانسور را به نزدیک ترین طبقه می رساند تا افراد از داخل کابین خارج شوند. در واقع در این شرایط سیستم نجات اضطراری آسانسور به وسیله تابلو فرمان آسانسور، کنترل موتور آسانسور و ترمز مکانیکی آن و همچنین درب آسانسور را بر عهده گرفته و دستورات لازم را ارسال می کند.

با تغذیه باتری آسانسور، ولتاژ مدار سیستم ایمنی آسانسور تامین می شود و بعد از بررسی های لازم جهت بسته بودن درب آسانسور، دستور باز شدن ترمز را ارسال کرده و نیروی لازم برای به حرکت در آمدن موتور با سرعتی کند، تولید می شود.

کابین حرکت کرده تا هم راستای طبقه قرار گیرد. سپس با فعال شدن سنسور توقف، فرمان بسته شدن ترمز ارسال می شود و آسانسور کامل توقف کرده و درب کابین باز می شود. به این صورت در شرایط اضطراری از گیر افتادن افراد در کابین جلوگیری می شود.

در این مقاله درباره سیستم ایمنی آسانسور و عملکرد آن و همچنین سیستم نجات اضراری آسانسور صحبت کردیم و از اهمیت آن در جلوگیری از بروز خسارات جانی و مالی مطلع شدیم. اکنون در صورتی که نیاز به راهنمایی های بیشتری در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان ما در اسکاد لیفت تماس بگیرید.

ارتباط با کارشناسان و مشاوره رایگان