شیر هیدرولیکی آسانسور و انواع آن

خانه    بلاگ    شیر هیدرولیکی آسانسور و انواع آن

همانطور که می دانید در آسانسور های هیدرولیکی از اجزاء مختلفی استفاده می شود و هر کدام از آن ها وظایف خاصی را بر عهده دارند. در این مقاله می خواهیم شیر هیدرولیکی آسانسور و انواع آن را در کنار یکدیگر بررسی کنیم و شما را با آن ها آشنا نماییم. در صورتی که به این موضوع علاقه دارید حتما در ادامه مطالب با اسکادلیفت همراه شوید.

شیر هیدرولیکی آسانسور چیست؟

شیر هیدرولیکی آسانسور ها وظیفه کنترل و فرمان سیستم های هیدرولیکی را بر عهده دارند. در واقع از این قطعه برای تغییر مکان آسانسور استفاده می شود و یونیت های مورد استفاده در آن برای همین هدف آماده می شوند. شیر های هیدرولیکی انواع مختلفی دارند و ویژگی های هر کدام از آن ها متفاوت می باشد. در ادامه چند مورد از مهم ترین انواع شیر های هیدرولیکی آسانسور را نام می بریم.

انواع شیر هیدرولیکی از نظر عملکرد کدامند؟


همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم شیر های هیدرولیکی بر اساس دسته بندی های مختلف دارای انواع زیادی هستند. اکنون مهم ترین انواع شیر های هیدرولیکی آسانسور از نظر عملکرد عبارتند از:

• شیر کنترل جهت که مسیر حرکت سیال را تغییر می دهد.
• شیر کنترل فشار که اصطلاحا به آن رلیف ولو گفته می شود و فشار سیستم را کنترل می کند.
• شیر کنترل جریان یا دبی متغیر که دبی سیستم را کنترل می کند.
• شیر هیدرولیک پروپرشنال
• شیر هیدرولیک سرو
• شیر هیدرولیک مدولار (modular)

انواع شیر هیدرولیکی از نظر نوع تحریک


در یک دسته بندی دیگر شیر های هیدرولیکی بر اساس نوع تحریک آن به انواع مختلفی تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• تحریک دستی
• تحریک هوایی
• تحریک مکانیکی یا بادامکی
• تحریک سلونوئیدی

 

شیر هیدرولیک برقی چیست؟

یکی از پر کاربردترین دسته شیر هیدرولیکی، شیر هیدرولیکی برقی نام دارد که به وسیله نیروی الکتریکی کار می کند. به کمک شیر هیدرولیکی برقی می توان مقدار جریان سیستم هیدرولیک را قطع، وصل و کنترل کرد.

این نوع شیر های هیدرولیکی خودشان به دو نوع تک بوبین و دو بوبین تقسیم بندی می شوند و فرمان الکتریکی به وسیله سوکت به بوبین منتقل می شود. در داخل شیرهای برقی هیدرولیک قطعه ای وجود دارد به نام اسپول که در دو طرف آن دو واشر و دو فنر وجود دارد.

به وسیله تحریک الکتریکی به وجود آمده اسپول تغییر حالت می دهد که این مسئله باعث به وجود آمدن جریان یا قطع جریان می شود. شیر برقی هیدرولیک دارای انواع مختلفی است که در صنایع گوناگون مانند فولاد، سیمان، خودرو سازی و صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

شیر کنترل جهت هیدرولیک چیست و مهم ترین انواع آن کدام است؟

شیر کنترل جهت هیدرولیک یکی از مهم ترین انواع شیر هیدرولیکی آسانسور است که وظیفه آن ها مدیریت جهت عبور سیال می باشد و مسیر عبور جریان سیال در مدار را تعیین می کند. این شیرها با توجه به وظایفی که دارند به انواع مختلفی از جمله یک طرفه، دو راهه، چند راهه و … تقسیم می شوند.

نام گذاری آن ها بر اساس تعداد موقعیت و دهانه های شیر انجام می شود و به این صورت است که ابتدا تعداد دهانه ها و سپس تعداد موقعیت ها بیان می شود. در ادامه انواع شیر های هیدرولیک کنترل جهت را نام می بریم.

شیر کنترل جهت هیدرولیک ۲-۲

این نوع شیر ۲ دهانه و ۲ وضعیت دارد یعنی شیر یا باز است و یا بسته. نام دیگر این شیرها شیر قطع و وصل می باشد. همچنین آن ها بر اساس دو گونه در حالت عادی باز و در حالت عادی بسته می شوند که البته نوع دوم کاربرد بیشتری دارد.

شیر کنترل جهت هیدرولیک ۲-۳

ساختمان این نوع شیرها دارای ۳ دهانه و ۲ وضعیت می باشد و مانند نوع قبل دارای دو دسته در حالت عادی باز و در حالت عادی بسته می باشد.

شیر کنترل جهت هیدرولیک ۲-۴

این نوع شیر دارای ۴ دهانه برای عملگر می باشند یعنی ۴ طرف عملگر هیدرولیکی به مدار وصل می شوند و زمانی که یک پورت یا سمت عملگر ورودی روغن از شیر دارد طرف دیگر آن خروجی روغن به طرف شیر می باشد.

به این نوع شیر به خاطر شکل وصل شدن مدارات داخل هر وضعیت، ضربدر- موازی نیز گفته می شود. به طور معمول برگشت شیر به حالت اول در آن ها به کمک نیروی فنر می باشد.

شیر کنترل جهت هیدرولیک ۳-۴

این نوع شیر نیز مانند مورد قبل دارای ۴ دهانه می باشد ولی تفاوت آن با مورد قبلی در تعداد وضعیت می باشد که در این شیر عدد ۳ می باشد. وضعیت سوم آن برای خاموش کردن یا از زیر بار درآوردن شیر و یا کل مدار مورد استفاده قرار می گیرد.

وضعیت وسط می تواند حالت های گوناگونی داشته باشد مانند حالت خلاص که دهانه پمپ به دهانه مخزن متصل است یا حالت P بسته که تنها دهانه پمپ بسته است و یا حالت T بسته که دستگاه زیر بار می ماند و یا حالت خلاص.

شیر هیدرولیک کنترل فشار چیست؟

یکی دیگر از انواع شیرهای هیدرولیک آسانسور شیر هیدرولیک کنترل فشار نام دارد که می تواند از سیستم در برابر تغییرات ناگهانی فشار محافظت نماید. علت ایجاد این تغییرات ناگهانی می تواند کاهش میزان دبی یا افزایش ناخواسته آن به علت باز و بسته شدن شیر باشد. این افزایش فشار بیش از حد می تواند آسیب های جدی به شیر هیدرولیک وارد نماید به همین دلیل باید حتما از شیر کنترل فشار استفاده شود. انواع شیر هیدرولیک کنترل فشار عبارتند از:

• شیر اطمینان ساده
• شیر اطمینان ترکیبی
• شیر بی بار کننده
• شیر کاهنده فشار
• شیر ترتیبی
• شیر متعادل کننده
• سوئیچ فشاری

 

شیر هیدرولیک کنترل جریان یا دبی متغیر چیست؟


از دیگر انواع شیرهای هیدرولیک آسانسور، شیر هیدرولیک جریان یا دبی متغیر نام دارد که وظیفه آن تنظیم سرعت سیلندرها و موتور های هیدرولیکی به وسیله تغییر میزان دبی ورودی یا خروجی می باشد. یک شیر کنترل جریان می تواند با تنظیم دبی سیال، سرعت حرکت عملگر ها را کنترل نماید. دو نوع مهم شیر کنترل جریان عبارتند از:

• بدون سیستم جبران کننده فشار که کاربرد آن در زمانی است که فشار سیستم تقریبا ثابت است و هدف ما تنظیم دقیق سرعت نمی باشد. ساده ترین نوع آن ها محدود کننده های جریان هستند که با استفاده از یک گلوگاه ساده شیر یک طرفه تولید می شود.

• همراه با سیستم جبران کننده فشار که به صورت اتوماتیک تغییرات فشار را تنظیم کرده و همیشه افت فشار را ثابت نگه می دارد. به همین دلیل میزان جریان عبوری از آن ها ثابت می ماند.

 

در این مقاله درباره شیر هیدرولیکی آسانسور صحبت کردیم و مهم ترین انواع آن را نام بردیم. شما می توانید اطلاعات دقیق تر و جزئیات بیشتر را از کارشناسان ما در اسکادلیفت دریافت نمایید.

ارتباط با کارشناسان و مشاوره رایگان