تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی

خانه    بلاگ    تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی

آسانسور ها انواع مختلفی دارند که دو نوع معروف و پر کاربرد آن ها، هیدرولیک و کششی نام دارد. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به تفاوت آسانسور هیدرولیک و کششی بپردازیم و نکات مهم در این زمینه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس اگر به زودی قصد خرید آسانسور دارید حتما تا انتهای مطالب با اسکاد لیفت همراه باشید.

آسانسور کششی چیست؟

یکی از رایج ترین انواع آسانسور در ساختمان ها، آسانسور کششی نام دارد. این مدل آسانسور سرعت و شتاب نسبتا خوبی دارد. همانطور که از نام آن مشخص است سیستم محرکه این آسانسور مطابق با نیروی کششی فعالیت می کند. در سیستم محرکه نیروی کششی زمانی که الکترو موتور شروع به کار می کند، نیروی زیادی تولید می شود.

این مسئله باعث به گردش در آمدن فلکه کششی می شود. بر روی فلکه کششی سیم بکسل های متعددی وجود دارد که متصل به کابین هستند. زمانی که سیم بکسل های کشیده می شوند، کابین آسانسور به طرف بالا یا پایین کشیده می شود و در نتیجه حرکت اتفاق می افتد. از این مدل آسانسور در ساختمان های بلند و متوسط استفاده می شود.

آسانسور هیدرولیکی چیست؟

نوع رایج دیگر از آسانسور ها، آسانسور هیدرولیک نام دارد. سیستم محرکه این مدل آسانسور کاملا متفاوت از آسانسور کششی است و همانطور که از نامش مشخص است با کمک نیروی هیدرولیک فعالیت می کند. قطعات و اجزاء مهمی که در آسانسور هیدرولیکی قرار دارند عبارتند از: موتور هیدرولیک، مخزن، پیستون، پمپ هیدرولیک، جک ها، روغن هیدرولیک، سیلندر، پاور یونیت و …

زمانی که موتور این نوع آسانسور شروع به کار کردن می کند، سیال یا روغن هیدرولیک توسط پمپ هیدرولیک فشرده می شود. در این شرایط به خاطر فشار زیاد روغن هیدرولیک، پیستون حرکت خود را آغاز می کند. بالا و پایین رفتن پیستون و جک ها باعث می شود کابین در بین طبقات مختلف ساختمان حرکت کند. به خاطر سیستم محرکه ای که آسانسور های هیدرولیکی دارند، سر و صدای آن ها در زمان فعالیت کم است به همین دلیل انتخاب خیلی از افراد می باشد.

انواع سیستم محرکه آسانسور  هیدرولیکی کدامند؟

آسانسور  هیدرولیکی دارای ۲ نوع سیستم محرکه مستقیم و غیر مستقیم می باشد. در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم.

• سیستم محرکه مستقیم

در این نوع سیستم محرکه آسانسور  هیدرولیکی، جک و یوک کابین آسانسور مستقیما به یکدیگر متصل می شوند. علاوه بر این، در این سیستم محرکه جک آسانسور مجهز به شیر اطمینان می باشد.

• سیستم محرکه غیر مستقیم

در این مدل سیستم محرکه، جا به جایی جک به کمک حرکت سیم بکسل متصل به یوک کابین اتاق می افتد. برخی از قطعات لازم در این سیستم محرکه عبارتند از: پاراشوت یا سیستم ترمز اضطراری و همچنین گاورنر.

مهم ترین انواع آسانسور کششی


آسانسور های کششی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند اما چیزی که در همه مدل های این آسانسور لازم است، وجود چاهک است. در ادامه به توضیح ۲ نوع آسانسور کششی می پردازیم.

• آسانسور کششی با موتور گیربکس


یکی از معروف ترین مدل های آسانسور کششی، با موتور گیربکس می باشد. در این آسانسور وظیفه گیربکس ایجاد حرکت گردشی در چرخ طناب ها به وسیله اتصال به موتور می باشد.

• آسانسور کششی با موتور گیرلس


این مدل آسانسور کششی دارای اجزای اصلی چرخ یا فلکه و موتور مخصوص خود می باشد. این چرخ و فلکه مستقیما به موتور متصل می شوند. از ویژگی های مهم این مدل آسانسور کششی این است که دارای جعبه دنده می باشد که به موتور الکتریکی متصل می شود و به وسیله آن امکان کنترل قرقره، سیستم طناب و قیچی بالابر فراهم می شود.

در نتیجه این اتفاقات، سرعت آسانسور کششی با موتور گیرلس بیشتر از نوع گیربکس دار آن خواهد بود. اما هزینه نصب آن بیشتر می باشد.

 

مهم ترین انواع آسانسور هیدرولیکی کدام است؟

آسانسور های هیدرولیکی نیز بر اساس نوع کارکردی که دارند دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه مهم ترین آن ها را نام می بریم.

• آسانسور هیدرولیکی معمولی دارای چاهک

در این مدل آسانسور هیدرولیکی، طناب قرقره ای در کف چاهک آسانسور قرار دارد که در زمان پایین آمدن آسانسور، پیستون جمع شده را به طرف خود جذب می کند. البته نوع دیگری از آسانسور هیدرولیکی دارای چاهک وجود دارد که پیستون تلسکوپی موجود در آن به صورت فروریخته می باشد به همین دلیل نیاز به یک سوراخ کم عمق در زیر چاهک دارد.

 

• آسانسور هیدرولیکی بدون چاله یا چاهک

این مدل آسانسور هیدرولیکی در دو طرف کابین خود دارای پیستون می باشد و خود دارای ۳ مدل است که عبارتند از:
آسانسور هیدرولیکی طنابی
آسانسور هیدرولیکی تلسکوپی
آسانسور هیدرولیکی بدون تلسکوپ

مقایسه آسانسور کششی و هیدرولیکی


تا این جای مطالب اطلاعات کلی درباره هر کدام از آسانسور های کششی و هیدرولیکی به دست آوردید. اکنون می خواهیم به مقایسه تفاوت های این دو نوع آسانسور بپردازیم تا با توجه به این نکات بتوانید بهترین و مناسب ترین نوع آسانسور را برای ساختمان خود انتخاب نمایید پس با ما همراه باشید.

 

• در صورتی که ساختمان شما تعداد طبقات محدودی دارد پیشنهاد می کنیم از آسانسور هیدرولیک استفاده نمایید ولی برای ساختمان های مرتفع استفاده از آسانسور های کششی مناسب تر است.

• در صورتی که در ساختمان شما محل مناسبی برای نصب آسانسور در نظر گرفته نشده است توصیه می کنیم از آسانسور هیدرولیک استفاده کنید که نیاز به چاهک یا چاله و موتور خانه ندارد در نتیجه فضای زیادی را اشغال نمی کند.

• از آن جایی که آسانسور های هدرولیکی با نیروی به دست آمده از فشار روغن هیدرولیک حرکت می کنند، سر و صدای کمتری تولید کرده و حرکتی روان و نرم دارند در نتیجه به مسافران شوک وارد نمی کنند. اما آسانسور های کششی پر سر و صدا هستند و ممکن است تکان های زیادی را به مسافران بدهند.

• اگر در ساختمان شما رفت و آمد زیاد است توصیه اسکاد لیفت استفاده از آسانسور هیدرولیک است زیرا با افزایش ظرفیت کابین خیلی راحت می تواند وزن های زیاد مسافران را به خوبی در بین طبقات جا به جا نماید.

• هزینه تعمیر و نگه داری از آسانسور های هیدرولیک خیلی کمتر از آسانسور های کششی است زیرا در آسانسور های کششی سیم بکسل به مرور زمان فرسوده شده و مدتی یکبار نیاز به تعویض دارد و در صورت عدم تعویض به موقع، جان مسافران در خطر خواهد بود در صورتی که چنین چیزی در آسانسور هیدرولیک وجود ندارد.

با توجه به این توضیحاتی که درباره مقایسه این دو نوع آسانسور دادیم به این نتیجه می رسیم که در کل آسانسور هیدرولیک هم برای صاحب ساختمان و هم برای مسافران، گزینه بهتری می باشد به همین دلیل است که ما در اسکاد لیفت با در نظر گرفتن شرایطی که دارید نیز همین مدل آسانسور را به شما پیشنهاد می دهیم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره این دو نوع آسانسور، با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را کسب نمایید.

ارتباط با کارشناسان و مشاوره رایگان