بررسی انواع پمپ هیدرولیک آسانسور

خانه    بلاگ    بررسی انواع پمپ هیدرولیک آسانسور

همانطور که می دانید یکی از آسانسور های محبوب و کاربردی آسانسور هیدرولیک است. این آسانسور دارای قطعات مختلفی از جمله پمپ می باشد. در این جا قصد داریم به بررسی انواع پمپ هیدرولیک آسانسور بپردازیم و اطلاعات خوبی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

اگر به این موضوع علاقه دارید حتما تا انتهای مطالب با اسکاد لیفت همراه باشید.

عملکرد پمپ هیدرولیک آسانسور چگونه است؟

یکی از اجزاء مهم و اصلی در هر آسانسور هیدرولیکی، پمپ هیدرولیک می باشد. در این نوع سیستم ها پمپ هیدرولیک وظیفه دارد جریان را تامین کند تا پیستون جک بتواند به حرکت درآید. پمپ به وسیله حرکت الکترو موتور به گردش در می آید و روغن را از درون مخزن می کشد و آن را به طرف جک هیدرولیک هدایت می کند.

پمپ های هیدرولیکی آسانسور با توجه به نوع آن ها معمولا در پایین ترین تراز پاوریونیت قرار دارند. 

یک کوپلینگ مناسب و استاندارد در پمپ هیدرولیک به الکترو موتور محکم بسته می شود که دارای دو پورت می باشد. یک پورت حتما باید به کمک یک فیلتر مناسب محافظت شود و وظیفه آن مکش روغن است و همان ورودی پمپ محسوب می شود. پورت دیگر به شیرهای کنترل جریان وصل می شود و خروجی پمپ به حساب می آید.

 

مهم ترین مشخصات فنی پمپ هیدرولیک آسانسور که باید به آن ها توجه کنید.

پمپ های مورد استفاده در آسانسور هیدرولیکی دارای مشخصات فنی مهمی هستند که در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم.

 

• فلوریت پمپ هیدرولیک

مهم ترین مشخصه فنی پمپ هیدرولیک، شاخص فلوریت یا نرخ جریان سیال می باشد. نرخ جریان بیان کننده مقدار سیالی است که در واحد زمان، پمپ در مدار هیدرولیک جاری می کند. برای فلوریت واحد های اندازه گیری مختلفی به کار می رود که از جمله آن ها عبارتند از:

لیتر بر دقیقه، سانتی متر مکعب بر ثانیه، گالن بر دقیقه، متر مکعب بر ساعت و … معمولا در صنعت هیدرولیک آسانسور از واحد لیتر بر دقیقه استفاده می شود.

• راندمان پمپ


بعضی اوقات راندمان پمپ با الکترو موتور یکجا بیان می شود. اما باید دقت کرد که خود پمپ به عنوان یک سیستم جداگانه دارای میزان ورودی مشخص و خروجی مشخص می باشد. قسمتی از اتلاف به پمپ مربوط می شود که به صورت جداگانه می توان آن را سنجید.

• دامنه فشار پمپ

برای مشخص کردن چگونگی عملکرد پمپ هیدرولیک، فشار اهمیت زیادی دارد. محدوده مجاز فشار و نقطه یا حدود بهینه عملکرد پمپ را سازنده آن تعیین می کند و دامنه آن باید با دقت زیادی طراحی و تنظیم شود.

در صورتی که فشار کاری در سیستم بیشتر از محدوده مجاز باشد، پمپ نمی تواند کارکرد مناسب خود را داشته باشد و در صورت تداوم این موضوع ممکن است به پمپ آسیب وارد شود.

 

• سرعت گردش پمپ

سرعت گردش پمپ به صورت متناسب، نرخ جریان آن را تعیین می کند. مثلا پمپی با فلوریت ۱۰۰ لیتر بر دقیقه با سرعت موتور ۳ هزار دور مشخص شده در صورتی که بتواند با سرعت موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه عمل کند، جریانی معادل با ۵۰ لیتر بر دقیقه خواهد داشت. به همین دلیل در انتخاب و طراحی سیستم توجه به هماهنگی الکترو موتور و پمپ بسیار اهمیت دارد.

 

• ویسکوزیته روغن


بیشتر سازندگان پمپ جدول هایی را برای مشخص کردن عملکرد پمپ در محدوده ویسکوزیته روغن و دمای مجاز سیستم طراحی می کنند و جریان را بر اساس آن به عنوان متغیر مشخص می نمایند. قطعا ویسکوزیته روغن و دمای آن در جریان خروجی پمپ تاثیر می گذارد.

اجزاء مهم پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک آسانسور مانند هر وسیله دیگری از یک سری اجزاء مهم تشکیل شده است که در ادامه آن ها را نام می بریم.

•دنده ها یا پره ها که برای جا به جایی روغن در داخل پمپ کاربرد دارند.

•محور که دنده ها یا پره ها را به چرخش در می آورد.

•ورودی که روغن از طریق آن وارد پمپ می شود.

 

 

•خروجی که روغن تحت فشار از طریق آن از پمپ خارج می شود.

•فیلتر که آلاینده ها را از روغن خارج می کند.

•مخزن روغن که روغن را خنک کرده و ذخیره می نماید.

•شیرهای کنترل که جریان و فشار روغن را به جک های هیدرولیک تنظیم می کنند.

انواع پمپ هیدرولیک آسانسور کدام اند؟


همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره کردیم پمپ یکی از اجزاء مهم و اصلی در آسانسور های هیدرولیک به حساب می آید. در بیشتر آسانسور های هیدرولیک از انواع پمپ های اسکرو استفاده می کنند. در برخی از پروژه ها نیز از پمپ دنده ای استفاده می کنند. به همین دلیل در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

•پمپ اسکرو

پمپ اسکرو در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی دارد. این نوع پمپ ها با توجه به عملکرد و ساختارشان به ۳ نوع تک اسکرو، دو اسکرو و سه اسکرو تقسیم بندی می شوند. پمپ های اسکرویی که در آسانسور های هیدرولیک استفاده می شوند دارای دو ویژگی مهم هستند. 

۱- در مقایسه با انواع پمپ های دیگر می توانند نرخ جریان بسیار بالاتری داشته باشند.

۲- محدوده فشار کاری آن ها از پایین تا متوسط است. 

 

حرکت پمپ های اسکرو آسانسور هیدرولیک خیلی کم سر و صدا است و نرخ جریان آن ها یکنواخت تر می باشد. در واقع این پمپ های برای تولید جریان زیاد طراحی می شوند به صورتی که یک پمپ به ظاهر کوچک می تواند جریان بسیار زیادی را تولید نماید.

معمولا در آسانسور ها به جریان بالا برای تامین سرعت قابل قبول نیاز داریم. اما این نوع پمپ، نمی تواند فشار بالا را تحمل کند و برای این منظور ساخته نشده است.

• پمپ دنده ای


پمپ های دنده ای بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی از آسانسور ها و بالابر های خاص به دلایل مختلفی مانند صرفه جویی در قیمت یا تامین شرایط لازم برای کار تحت فشار بالا از پمپ دنده ای استفاده می شود.

بهتر است تنها در جایی که فشار کاری زیاد است و نرخ جریان مورد نیاز هم کم است از پمپ های دنده ای استفاده بشود. جریان پمپ دنده ای به طور معمول دارای ضربان می باشد و سر و صدای آن نیز زیاد است. معمولا پمپ های دنده ای به سختی و زحمت می توانند جریان بسیار بالایی را تولید کنند.


ویژگی خوب پمپ های دنده ای این است که می توانند فشار بالا را به راحتی تحمل کنند. اما در آسانسور ها ترجیح داده می شود تا حد امکان فشار را پایین نگه دارند.

در این مقاله درباره پمپ هیدرولیک آسانسور صحبت کردیم. مشخصات فنی آن و اجزاء مهم آن را نام بردیم و همچنین در ادامه به بررسی انواع پمپ هیدرولیک آسانسور پرداختیم. در صورتی که در این باره نیاز به کسب راهنمایی های بیشتر دارید می توانید با کارشناسان ما در اسکاد لیفت تماس بگیرید.

ارتباط با کارشناسان و مشاوره رایگان